کد مطلب:303597 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:120

چرا رسول خدا حضرت زهرا و همسر و فرزندانش را با کلمه اهل بیت مورد خطاب قرار می
پیامبر (ص) هدفش از تكرار این مسئله چیزی جز این نبود كه می خواست بیان كند كه آیه تطهیر تنها در شأن حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است نه سایر خویشاوندان و خاندان او، مبادا كسی از بستگان او و دیگر خاندانش ادعا كند كه آیه تطهیر در حق او نازل شده است.

در روایت دیگری می خوانیم از ابوسعید خدری نقل شده كه پیامبر خدا (ص) این برنامه را تا هشت یا نه ماه ادامه داد یعنی صبح ها هنگام نماز از جلوی خانه حضرت علی و فاطمه علیهماسلام عبور می كرد و با صدای بلند می فرمود: هنگام نماز است ای اهل بیت...

منظور كلمه اهل بیت است كه تنها به این خانواده اختصاص دارد نه دیگران حدیث فوق را ابن عباس نیز از رسول خدا (ص) نقل كرده است.

همانطوری كه قبلاً هم گفته شد تكرار این مسئله از طرف رسول خدا (ص) در مدت هشت یا نه ماه به طور مداوم برای این بود كه مطلب را كاملاً مشخص كند تا در آینده تردیدی برای هیچكس باقی نماند كه این آیه كریمه تطهیر در شأن این گروه نازل شده است. نه دیگران به خصوص تنها خانه ای كه در ورودی آن به طرف مسجد پیامبر (ص) باز می شد بعد از آن كه دستور داد درهای خانه های دیگران به سوی مسجد بسته شود درب خانه فاطمه علیهاسلام باز بود و طبعاً همیشه جمعی از مردم به هنگام نماز این سخن را در آنجا از پیامبر (ص) می شنیدند. با این حال جای تعجب است كه بعضی از مفسران اصرار دارند كه آیه مفهوم عامی دارد و همسران پیامبر (ص) نیز در آن وارد هستند هر چند اكثریت علمای اسلام اعم از شیعه و سنی آیه تطهیر را محدود به پنج تن آل عبا (ع) می دانند.

توجّه كنید یك مطلب قابل دقت در این جا وجود دارد و آن این است كه عایشه همسر پیامبر (ص) كه طبق گواهی روایات اسلامی در بازگو كردن فضایل خود و ریزه كاریهای ارتباطش با رسول خدا (ص) از هیچ كوششی فروگذار نمی كرد اگر این آیه یعنی آیه تطهیر شامل حال او می شد قطعاً بارها در لابلای سخنانش به مناسبت هایی از آن یاد می كرد در حالی كه هرگز چنین چیزی از او نقل نشده است.

5 - یكی از اصحاب معروف پیامبر (ص) بنام ابوسعید خدری با صراحت نقل كرده كه این آیه كریمه تنها در حق پنج تن آل عبا نازل شده است. [1] .

قابل ذكر است كه این روایات بقدری زیاد است كه بعضی از محققین آن را متواتر می دانند. از همه اینها گذشته بعضی از همسران پیامبر (ص) در طول زندگی خود به كارهایی دست زدند كه هرگز با مقام معصوم بودن سازگار نیست مانند ماجرای جنگ جمل كه قیامی بود بر ضد امام اول حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام كه سبب خونریزی فراوانی گردید و به گفته بعضی از مورخان تعداد كشته شدگان این جنگ بالغ بر هفده هزار نفر بوده است. و حتی می بینیم كه عایشه نیز بعد از این حادثه اظهار ندامت می كند. [2] .

منظور از بیان این مطالب این است كه قابل قبول نیست كه آیه تطهیر در شأن زنان پیامبر (ص) نازل شده باشد با توجه به بعضی از اعمال و رفتار برخی از آنها كه مخالف صریح عصمت و طهارت باطنی آنها است.

هر چند كه برخی از علمای اهل سنت بر این استدلال ایراد گرفته اند و معتقدند كه منظور از اهل بیت پیامبر زنان و فرزندان پیامبرند كه شامل همسران پیامبر و فرزندان وی می شوند.

و آیه تطهیر شامل حال علی علیه السلام نمی شود ولی دختران فاطمه را شامل می شود كه نه معصومند و نه امام! در پاسخ باید گفت همانطوری كه قبلاً در این كتاب متذكر شدیم درست است كه آیات قبل از آیه تطهیر شامل حال زنان پیامبر و تأكید بر لزوم همگامی آنان با رسالت آن حضرت است لیكن در این آیه سخن از اراده و مشیت خداوند تعالی است كه به بیان مسئولیت سنگین گروه ویژه ای از خاندان نبوت می پردازد كه چنین مسئولیتی با وظیفه همسران پیامبر (ص) سازگارنیست و به علاوه وقتی قرآن كریم مسئولیت تبیین آیات این كتاب آسمانی را به عهده شخص رسول خدا (ص) گذاشته چرا ما تفسیر آیه مباركه تطهیر از پیغمبر اكرم (ص) نجوییم بی شك بیان رسول خدا (ص) در تفسیر این آیه كریمه هر گونه خدشه و ایراد را در زمینه مفهوم آیه برطرف می سازد. و با وجود احادیث فراوانی كه مفسرین و محدثین از طریق اصحاب و نیز به وسیله امامان معصوم اهل بیت (ع) از پیامبر اكرم (ص) نقل نموده اند كه آیه مباركه تطهیر فقط در شأن پیامبر (ص) و علی (ع) و فاطمه (ع) و حسن (ع) و حسین (ع) می باشند دیگر چه جای شك و تردیدی باقی خواهد ماند. [3] .

به این روایت توجه فرمایید.

زیدبن ارقم می گوید: پیامبر (ص) می فرمود: شما را درباره اهل بیتم سفارش می كنم كه برای خدا حق آنان را مراعات كنید. حضار از وی پرسیدند: اهل بیت پیامبر (ص) كیانند؟ آیا همسران پیامبر (ص) جزء اهل بیت هستند؟ یعنی می شود به آنها اهل بیت اطلاق كرد؟ وی گفت: به خدا سوگند نه، همسر تا مدتی با شوهر خود زندگی می كند اما این پیوند ممكن است به طلاق وجدایی بیانجامد و همسر مرد به خانه پدرش باز گردد. اهل بیت پیامبر در این آیه تطهیر كسانی هستند كه نسل پیامبرند و آن گروه از خاندان آن حضرتند كه صدقه بر آنها حرام است. [4] .


ایزد چو سرشت طینت زهرا را

پرورد صفات دره بیضا را


زان دره كه داشت رنگ بیضا به جمال

آورد به جلوه لؤلؤ حمرا را [5] .



[1] شواهدالتنزيل ج 25/2.

[2] تفسير نمونه ج 302 /17.

[3] مستدرك حاكم ج 416/2 استيعاب ابن عبدالبر ج460/2.

[4] الصواعق ابن حجر عسقلاني / 148.

[5] فؤاد كرماني.